Nici nu s-au incheiat operatiunile de cautare a disparutilor de pe nava Costa Concordia, ca administratorii vasului de croaziera se si gandesc la repunerea sa in folosinta. Expertii in recuperarea epavelor se intrec in a oferi solutii cat mai viabile pentru ridicarea navei esuate langa insula italiana Giglio si a pune astfel mana pe un contract de zeci, daca nu sute, de milioane de euro. Ei promit ca, odata ce Costa Concordia va fi ridicata cu niste baloane enorme, isi va putea relua croazierele in doar cateva luni.
Tragedia unora, norocul altora. La nici doua zile dupa esuarea navei Costa Concordia, in noaptea din 13/14 ianuarie, pe insula toscana Giglio s-au adunat mai multe echipe delegate de companii americane si olandeze sa puna mana pe contractul de milioane de euro pentru salvarea epavei. Cum constructia Concordiei in 2006 a costat o jumatate de miliard de dolari, nici nu este de mirare ca mai toate planurile vorbesc si despre reparatiile prin care aceasta va trece, proprietarii de la Costa Cruises vrand sa repuna in functiune colosul de lux. Mai exact, ceea ce propun expertii este ca gaurile epavei sa fie astupate, pentru ca nava sa fie ridicata de niste baloane uriase. Celelalte variante sunt folosirea unor cabluri de otel sau dezmembrarea, dar Costa Cruises le-ar fi exclus din start. Odata ridicat cu baloane specialistii garanteaza ca vasul Costa Concordia va putea porni din nou in croaziere in doar cateva luni. In prezent, exista o noua problema, aceea a unei eventuale catastrofe ecologice, dupa ce s-a aflat ca vasul avea 2.000 de tone de combustibil in rezervoare. Cel putin 15 oameni au murit si alti 25 sunt dati disparuti in urma acestei tragedii maritime. Submarinul Kursk, tras cu cabluri Submarinul rusesc Kursk a stat mai bine de un an pe fundul Marii Barents, unde a esuat dupa ce o torpila aflata la bord a explodat. Un total de 118 oameni au murit in catastrofa din 12 august 2000. Epava a fost adusa la suprafata abia in octombrie 2001, in cadrul unei operatiuni de aproximativ 50 de milioane de euro, condusa de o echipa olandeza. Submarinul a fost ridicat cu ajutorul unor cabluri uriase de otel, dupa eforturi care au durat 15 ore. Titanicul a fost lasat pe fundul Atlanticului Scufundarea navei RMS Titanic, cel mai mare pachebot al inceputului de secol XX, a facut istorie. Peste 1.500 de oameni, dintr-un total de 2.200 de pasageri, au murit in noaptea de 14/15 aprilie1912, dupa ce colosul s-a lovit de un aisberg. Epava a fost descoperita abia in 1985, dar continua sa stea pe fundul Oceanului Atlantic, pentru ca nimeni nu a putut concepe un plan viabil de scoatere la suprafata fara a o distruge. Nava malteza dezmembrata Nava TK Bremen, aflata sub pavilion maltez, care a naufragiat in nordul Frantei in luna decembrie, a fost dezmembrata in totalitate. Cargoul, construit in 1982, a esuat in 16 decembrie, in urma unei furtuni puternice. Inspectorii care au ajuns pe epava au constatat ca este prea avariata si prea veche pentru a putea fi salvata, asa ca au hotarat sa o dezmembreze, operatiune care a durat o luna. Onaca: „Intr-o luna o vor indrepta” Presedintele Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare, Dorel Onaca , spune ca procedura de scoatere a navei Concordia este extrem de eficienta. „Sunt baloane gonflabile care se pun in nava scufundata, atat in cabine, cat si in exterior. In cabine se baga aceste baloane care se umfla si, instant, apa iese, iar in exterior ele se prind de balustrade. In acest mod nava se indreapta. La ce au ei acolo, cred ca intr-o luna o vor indrepta”, a declarat Onaca.